Wetenschap - - - wetenschapsoriëntatie voor 2-vwo

Een vwo'er gaat in zijn leven nog heel veel onderzoeken uitvoeren. Je leert het komende halfjaar bij het vak wetenschap - 'Exacte wetenschappen'  - hoe een wetenschapper een goed onderzoek uitvoert. We bekijken de natuurwetenschappelijke methode van onderzoek, maar nemen je ook mee naar moderne vormen van onderzoek en innovatie, waarbij je tijdens je onderzoek ook nieuwe dingen ontwerpt of maakt. Er is genoeg te ontdekken.

 

Wetenschap op het Koning Willem II College 

Leerlingen in het vwo van de middelbare school worden voorbereid op het wetenschappelijk onderwijs dat op universiteiten wordt aangeboden. Het Koning Willem II College besteedt aan de wetenschappelijke vaardigheden veel aandacht. Bijvoorbeeld door wetenschapsvakken aan te bieden.

Het is de bedoeling dat je tijdens de lessen wetenschap een kritische en nieuwsgierige houding ontwikkelt (alsof je dat nu al niet hebt ;-), je leert goede onderzoeksvragen stellen, op correcte wijze bronnen beoordelen en nog veel meer.

 

Exacte wetenschappen 

Met het onderzoek in de exacte wetenschappen (ook wel betawetenschappen of natuurwetenschappen genoemd) bedoelen we in het algemeen onderzoek, waarbij vakken als wiskunde, informatica (ICT), natuurkunde, biologie, scheikunde of techniek een grote rol spelen.

 

Laten we als voorbeeld maar eens twee studenten 'aan het woord', een uit de natuur- en sterrenkunde en een uit de informatica (ICT):

 

Natuur- en sterrenkunde

De opleiding Natuur- en sterrenkunde gaat over de wereld om ons heen: van elementaire deeltjes en hun krachten tot de structuur en evolutie van het heelal. Het gaat dus over het allerkleinste en het allergrootste, én over alle levenloze materie daartussen: quantumcondensaten, nanodeeltjes, fusieplasma's, oceanen, gletsjers, en nog veel meer. Natuurkundigen ontdekken de basisprincipes en passen ze toe. Ze onderzoeken bijvoorbeeld de rol en oorsprong van elementaire deeltjes, ontraadselen het ontstaan van het heelal of beschrijven de processen in atmosfeer en oceanen en hun effecten op het klimaat.
 
Vragen waar een natuurkundige zich mee bezig houdt zijn:
 
Wat is de levensloop van een ster?
Waarom krijgen we in Nederland een natter en warmer klimaat en meer zuidwestenwind?
Wat ziet een satelliet?
Waarom is een zonnecel van amorf silicium goedkoper?
Blijven zwarte gaten altijd bestaan?
Wat doet een natuurkundige met nanotechnologie?
Je ontdekt ook de dagelijkse natuurkundige effecten, zoals hoe dingen vallen, of hoe golven bewegen.
 
Informatica (ICT)
Informatici bouwen automatiseringssystemen voor bedrijven of ontwerpen 'serious games' die gebruikt worden voor educatie, voorlichting of training. Informatica is te vinden in allerlei velden, denk bijvoorbeeld maar eens aan gametechnologie, geneeskunde of economie.
 
Voorbeelden van vraagstukken van een informaticus zijn:
 
Hoe regel je het vliegverkeer goed, zonder vertragingen?
Hoe sla je DNA-gegevens digitaal en goed beheerbaar op?
Hoe maak je personages in een videogame geloofwaardig?
 
Gametechnologie
Bij een aantal universiteiten kan je bij informatica voor de studierichting gametechnologie kiezen. Er is een grote toekomst in serious gaming. De brandweer en piloten trainen bijvoorbeeld op crisissituaties in virtuele omgevingen. Je weet wel, met zo'n VR-bril. Ook kunnen games realistisch het managen van een bedrijf simuleren en zo economische principes overbrengen.
 
Geneeskunde
Medisch gezien is er ook meer mogelijk geworden door Informatica. Dankzij de ontwikkeling van nieuwe methoden en technieken kunnen artsen sneller en betrouwbaarder een diagnose stellen. In samenwerking met de intensive care van het UMC Utrecht is bijvoorbeeld een model gemaakt waarmee beademingsgerelateerde longontsteking vroegtijdig kan worden opgespoord. Met informatica studeren kan je dus ook bijdragen aan de gezondheidszorg!
 
Economie
Economische groei is vaak het resultaat van ICT-investeringen. Automatisering vermindert de kans op fouten en verhoogt de productiesnelheid. Logistieke processen gaan 24 uur per dag door, vrijwel zonder tussenkomst van mensen. Dit valt onder bedrijfsgerichte informatica.